Så väljer du jobbtelefon till dina anställda

Så väljer du jobbtelefon till dina anställda

Published at 08. jun 2021 11:32, Updated at 01. dec 2021 10:02

När du ska välja rätt jobbtelefon till dina anställda är det många faktorer som spelar in, och en dialog om vilka behov och förväntningar som finns hos personen som ska använda telefonen är en bra början.

Vilken typ av mobiltelefon varje enskild individ är i behov av beror helt på hur det dagliga arbetet ser ut. Behov utifrån arbetsuppgifter och ansvarsområden bör tas i beaktande när du överväger vilken mobiltelefon du ska välja.

Vilka behov finns?

Även om vi lever i den digitala tidsåldern har du kanske anställda som arbetar vid fasta telefoner. Behovet av en mobiltelefon för att kunna utföra arbetet är därmed inte lika stort.

Värt att nämna är att om du drar slutsatsen att den anställda inte behöver ha en arbetstelefon, är det viktigt att prata om att inte hantera arbetsmailen i den privata telefonen. Varför? Om en anställd behöver tillgång till arbetsmailen i sin telefon kommer du som arbetsgivare att dra nytta av att erbjuda personen en mobil. På så sätt kan du fastställa riktlinjer för vilka applikationer som är tillåtna att ladda ned på telefonen och inte, vilket i sin tur ökar säkerheten.

Mobiltelefonen en statussymbol

Förutom att vara ett viktigt arbetsverktyg för många, har mobiltelefonen utan tvekan dessutom blivit en statussymbol. Många människor har en bestämd preferens när det kommer till varumärke och operativsystem, och övergången från det bekanta och bekväma till det nya och okända kan påverka inte bara hur nöjd den anställda är, utan också hur effektivt personen arbetar.

Sanningen är att de allra flesta varken behöver eller har användning för alla de funktioner som finns tillgängliga i mobiltelefonen. Genom att överväga hur pass nödvändiga de mest centrala funktionerna i en mobil är, kan du få en antydan om vad individen behöver. Den som arbetar mycket med sin mobiltelefon genom att till exempel skriva och svara på e-postmeddelanden bör välja en telefon med en stor skärm och ett bekvämt tangentbord. Den stora lagringskapaciteten som vissa telefoner kommer med och som du betalar mycket för att få, är främst nödvändig om du tar mycket bilder och spelar in filmklipp.

Vill den anställda absolut ha den allra senaste mobiltelefonen medan du anser att den är onödig, finns möjligheten att erbjuda en lösning där varje anställd kan betala en självrisk för att få en dyrare modell.

Dyra besparingar på mobiltelefoner

Den omedelbara tanken när det kommer till att välja nya telefoner till dina anställda är kanske att undvika att införskaffa den allra senaste modellen. Men beroende på företagets arbetskraft kan de pengar du sparar på att välja en billigare och äldre variant tvärtom komma att kosta mer i slutändan. Då mobiltelefonen är ett så viktigt arbetsverktyg för den anställda och då den bärs med överallt, bör valet av telefon inte underskattas.

Är det viktigt för dig att ditt företag framstår som modernt, uppdaterat, digitalt kompetent och medvetet, kommer du förmodligen att dra nytta av att betala lite extra för att de anställda ska kunna använda sina telefoner på bästa sätt. Det är trots allt de anställda som är företagets ansikte utåt, eller hur?